کد مطلب:28287 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

آبادانی شهرها












.

1453. امام علی علیه السلام - در عهدنامه اش به مالك اشتر -: این است آنچه را بنده خدا، علی، پیشوای مؤمنان، به مالك پسر حارث اشتر، در عهدنامه اش به وی فرمان داد، آن گاه كه او را بر حكومت مصر گمارد: گردآوری مالیات ها، نبرد با دشمنان، بهبود زندگی شهروندان، و آبادانی شهرها.[2].

1454. امام علی علیه السلام - از نامه اش به قرظة بن كعب انصاری -: پس از حمد و سپاس خداوند؛ به درستی كه مردانی از اهل ذمّه، در قلمروِ حكومتی ات گزارش داده اند كه نهری در سرزمین آنان، از میان رفته و نابود شده است و آنان، دارای حقّ آبادانی بر مسلمانان هستند. در این باره، تو و آنان بنگرید. پس نهر را آباد كرده، سامان ده. به جانم سوگند كه آباد كردن آنان، برای ما دلپذیرتر است از آن كه بیرون روند، یا تهی دست شوند، یا از وظیفه آبادی شهرها قصور ورزند. والسلام![3].

1455. امام علی علیه السلام: برتری حكمران، در آبادانی شهرهاست.[4].

ر. ك: ص 222 (سیاست گرفتن مالیات).









    1. لعمارة در لغت، ضد خرابی است و آبادانی شهرها به هر كاری گفته می شود كه سبب ازدیاد رفاه و زندگی انسانی با كرامت گردد و در فرهنگ معاصر، «العمارة البلاد»، توسعه به معنای عام را گویند. كه شامل توسعه كشاورزی، صنعت، بازرگانی و هر چه تأمین كننده رفاه زندگی است، از قبیل آب، برق محیط زیست. از این رو، عنوان های بعدی خاص هستند و مصداق های این توسعه اند.
    2. نهج البلاغة: نامه 53، تحف العقول: 126.
    3. تاریخ الیعقوبی: 203/2.
    4. غرر الحكم: 6562، عیون الحكم والمواعظ: 6044/357.